Værdigrundlag

Vores værdigrundlag er bygget op omkring begreber, som hver især repræsenterer noget specifikt

Vores overskrifter er 

  • Kommunikation/information 
  • Handicapforståelse 
  • Udvikling 
  • Relationer 
  • Respekt og anstændighed 
  • Engagement 
  • Samarbejde og forventninger 
  • Faglighed

Kommunikation/information

  • Vi søger information og dialog hos relevante sparringspartnere
  • Vi sikrer, at alle parter til enhver tid har de informationer, de skal bruge for at løfte opgaven optimalt
  • Vi giver barnet og den unge mulighed for at skabe rum til kommunikation/dialog med udgangspunkt i barnets og den unges funktionsniveau
  • Vi taler med hinanden/børnene/forældrene/samarbejdspartnere og ikke om hinanden/børnene/forældrene/samarbejdspartnere
  • Vi tager udgangspunkt i den positive indgangsvinkel, spørgende, nysgerrig, ærlig og undersøgende
  • Vi er imødekommende og lyttende
  • Vi sikrer, at alle involverede parter løbende er ført a jour

Handicapforståelse

  • Vi opnår relevant faglig kompetence gennem – at lytte, læse og lære
  • Vi sætter os ind i barnets specifikke problemstillinger
  • Vi ser ”det hele barn”, – det er ikke et handicappet barn men et barn med handicap
  • Vi tænker til enhver tid, de etiske og moralske dimensioner ind i vores arbejde med børnene og de unge
  • Vi tager udgangspunkt i barnets og den unges ressource

Udvikling

  • Vi ser muligheder frem for begrænsninger
  • Vi tager udgangspunkter i ressourcer, sætter mål og handler
  • Vi ser, at forskellighed er en styrke, når der fokuseres på kerneopgaven og arbejdes mod fælles mål
  • Vi arbejder ud fra barnets individuelle handleplan, aktivitetsplan og behov
  • Vi sikre at der udarbejdes et uddannelsesoverblik i forhold til personalet en gang om året
  • Vi sikre at den individuelle viden gives videre via oplæg/undervisningsdag
  • Ved nye tiltag i organisationen skal der løbende evalueres og justeres
  • Vi prioriterer studerende, og et up to date fag relevant bibliotek

Relationer

  • Vi skaber muligheder for og støtte til udvikling af relationer
  • Vi skaber fælles oplevelser og traditioner
  • Vi vil udvise nærvær og tålmodighed i vores arbejde

Respekt og anstændighed

  • Vi vil, at udgangspunkt for samarbejde på alle niveauer foregår ud fra et ligeværdigt og anerkendende synspunkt
  • Vi sikre at alle til en hver tid føler sig værdigt behandlet i samarbejdet /dialogen
  • Vi anerkender forældrenes livsstil og hvad de måtte sætte i værk
  • Vi respekterer barnets og den unges egne initiativer og tiltag, giver plads hertil

Engagement

  • Vi har viljen til at engagere os i kulturen på Børnecenter Randers og bidrage til og føle ansvarlighed for udvikling af denne
  • Vi bidrager til og føler ansvarlighed for udvikling af de opgaver, som vi er stillet overfor
  • Vi vælger den positive tilgang til opgaverne

Samarbejde og forventninger

  • Vi viser tydelighed i forhold til de forventninger vi har til samarbejde
  • Vi vægter samarbejde på tværs af grupperne i huset med henblik på udveksling/udvikling

Faglighed

  • Vi ønsker konstruktiv refleksion og feedback
  • Vi ønsker bevidsthed omkring faglige kompetencer
  • Vi ønsker at tydeliggøre og formidle det faglige område

Handicapforståelse

  • Vi opnår relevant faglig kompetence gennem – at lytte, læse og lære
  • Vi sætter os ind i barnets specifikke problemstillinger
  • Vi ser ”det hele barn”, – det er ikke et handicappet barn men et barn med handicap
  • Vi tænker til enhver tid, de etiske og moralske dimensioner ind i vores arbejde med børnene og de unge
  • Vi tager udgangspunkt i barnets og den unges ressourcer

Udvikling

  • Vi ser muligheder frem for begrænsninger
  • Vi tager udgangspunkter i ressourcer, sætter mål og handler
  • Vi ser, at forskellighed er en styrke, når der fokuseres på kerneopgaven og arbejdes mod fælles mål
  • Vi arbejder ud fra barnets individuelle handleplan, aktivitetsplan og behov
  • Vi sikre at der udarbejdes et uddannelsesoverblik i forhold til personalet en gang om året
  • Vi sikre at den individuelle viden gives videre via oplæg/undervisningsdag
  • Ved nye tiltag i organisationen skal der løbende evalueres og justeres
  • Vi prioriterer studerende, og et up to date fag relevant bibliotek

Relationer

  • Vi skaber muligheder for og støtte til udvikling af relationer
  • Vi skaber fælles oplevelser og traditioner
  • Vi vil udvise nærvær og tålmodighed i vores arbejde

Respekt og anstændighed

  • Vi vil, at udgangspunkt for samarbejde på alle niveauer foregår ud fra et ligeværdigt og anerkendende synspunkt
  • Vi sikre at alle til en hver tid føler sig værdigt behandlet i samarbejdet /dialogen
  • Vi anerkender forældrenes livsstil og hvad de måtte sætte i værk
  • Vi respekterer barnets og den unges egne initiativer og tiltag, giver plads hertil

Engagement

  • Vi har viljen til at engagere os i kulturen på Børnecenter Randers og bidrage til og føle ansvarlighed for udvikling af denne
  • Vi bidrager til og føler ansvarlighed for udvikling af de opgaver, som vi er stillet overfor
  • Vi vælger den positive tilgang til opgaverne

Samarbejde og forventninger

  • Vi viser tydelighed i forhold til de forventninger vi har til samarbejde
  • Vi vægter samarbejde på tværs af grupperne i huset med henblik på udveksling/udvikling

Faglighed

  • Vi ønsker konstruktiv refleksion og feedback
  • Vi ønsker bevidsthed omkring faglige kompetencer
  • Vi ønsker at tydeliggøre og formidle det faglige område